Pizza, vers brood en stroopwafels

5 november 2018 - Mtwara, Tanzania

Heerlijke weken gehad...zowel qua werk, ontspanning als eten! Het brood van de studenten is heerlijk en nog warm als ik het ontvang. Bijna elke ochtend komen ze langs om brood te verkopen voor ongeveer 35 cent..

Brood

Genieten dus! Verder blijven de studenten zichzelf verbeteren want de lunch wordt elke dag beter. Nog een ander hoogtepunt..Twee keer heb ik pizzanight gehouden met wat vrienden het resultaat viel niet tegen!!

Pizza night

Anderhalve week geleden was Nathalie jarig, Nathalie werkt in Lindi dus Zsuzsi en ik sprongen vrijdagmiddag in de daladala om haar op te zoeken. Na maar liefst 2.5 uur opgevouwen in de daladala gezeten te hebben mochten we er eindelijk uit. Omdat het vrij warm is en je tussen de lijven geplakt zat voelde ik me vies..we liepen naar het befaamde beachhouse in Lindi waar Nathalie woont en onderweg kwamen we een wasserette tegen. De wasserette van een collega wel te verstaan! We werden uitgenodigd om even te kijken en ik heb me maar gelijk omgekleed en mijn daladala outfit achter gelaten voor een wasje.
Nadat we onze spullen in het huis hadden achter gelaten moesten we ongeveer 15 minuten over strand lopen om Raymond's te vinden..een nieuwe 'beachbar'  waar het feest zou zijn. Het was een gezellig clubje mensen en heerlijk gegeten. Uiteraard daarna nog even het nachtleven in Lindi verkend. Helaas danste er niemand voor 00:00 uur maar dat mocht de pret niet drukken. Zsuzsi vroeg onze favo nummers aan en we hebben toch een dansje gedaan. Vrij snel werden we vergezeld door verschillende locals.

Lindi

De  volgende ochtend heb ik mijn schone outfit opgehaald bij de wasserette en gelukkig was er een big bus (luxer en ruimer dan de daladala) die me naar Mtwara bracht. Een leuke verrassing was dat Maria in de bus zat een dame van VSO die helpt met voorbereiding ed. Tevens zat er een collega in de bus dus ik had gezelschap en een VIP plekje! Die zaterdag hadden we een bbq bij de buurman met een groepje uiteraard wederom gevolgd door een dansje bij de lokale uitgaansgelegenheid. Niet te gek gemaakt want op zondag zou ik Maria een tour geven door Mtwara. Zo gezegd zo gedaan..alle 'highlights'  laten zien en ondertussen wat boodschapjes gedaan.
Op werk vielen de resultaten een beetje tegen dus we moesten op het matje bij de baas. Voornamelijk mijn collegae kregen er van langs aangezien die op sommige dagen niet aanwezig zijn zonder reden en ze niet echt communiceren over wat ze wel en niet doen. Dus extra hard gewerkt vorige week en wat extra bedrijven bezocht o.a. de grootste fabriek hier in de regio die meer op een dorp lijkt. Thuis doe ik niet zoveel koude acquisitie dus vond het in het begin wel spannend om zomaar ergens binnen te lopen maar eigenlijk zijn we overal welkom..:)

Na al dat harde werken is ontspanning nodig dus Zsuzsi en ik nemen geregeld een duikje na werk. Twee dames in zwemoutfit zijn ze niet gewend dus in no time hangen er kinderen en geïnteresseerde heren om je heen om met je te kletsen. De mooiste pick up lines tot nu toe:
Can I touch your hair?
Where are you from? Holland. I need a Holland wife.
Hi do you like me?
I love you
I need your number.

Gelukkig is het vrij onschuldig, niet intimiderend en blijven ze op afstand.
Vorige week was het moment daar, mijn pakketje uit Nederland was gearriveerd op het postkantoor. Wij erheen..blaadje inleveren..wachten.. of we nog even willen wachten op de douane meneer..duurt ongeveer 20 minuutjes? Omdat 20 minuten meestal 40 minuten zijn, zijn we maar boodschappen gaan doen..Toen we terug kwamen moest ik uiteraard nog even wachten maar dat werd beloond. Ik mocht door allerlei deurtjes en ja hoor daar stond een belangrijke meneer met stropdas te wachten. Ik moest het pakket open maken. De meneer was niet blij, eten en kleding importeren is not done..? Hoeveel ik ook tegensputterde over mijn collega die eerder dit soort pakketjes had ontvangen het mocht niet baten. Meneer was niet blij. Dus mijn oprechte excuses aangeboden en gelukkig mocht ik het pakket wel meenemen. Direct maar stroopwafels uitgedeeld op werk en zelf een boterhammetje met hagelslag genomen als diner aangezien er geen elektra was toen ik thuis kwam tot een uur of 19:30.
Aangezien ik besloot vrijdag vroeg naar bed te gaan stond ik om (schrik niet) 7:20 de volgende dag in de sportschool van een nieuw hotel om de hoek. Ik was helemaal alleen wat heerlijk was want ik kon mijn eigen muziekje aanzetten.
Zaterdagavond wederom pizza gemaakt en een gezellige groep op bezoek gehad. Zondag weer stofjes gehaald..oh en mijn laatste creatie..:

Outfitje

Verder hebben we een pontje gepakt van ongeveer 10 minuten om naar een paradijselijk strandje te gaan..

Wachten op het pontjeSamen op het pontjeParadijselijkChillen op Msangamkuu

Echt genoten en goed gewerkt aan mijn kleurtje...!

Nu weer aan de slag..wederom een week vol bedrijfsbezoekjes!

Op het fietsie van werk af

1. Eline:
    5 november 2018
    leuheukkkkk! Genieten weer op de maandagochtend
  2. Ineke gielen:
    5 november 2018
    Heeeerlijk tesss ...
    En je ziet er top uit xx
  3. Eva:
    9 november 2018
    Super verhaal Tesse!! Enjoy!!!
  4. Beste_collega_ever:
    14 november 2018